Pressemelding -
Første kvartal 2021: Sterk vekst for Instabank
Instabank opplevde sterk utlånsvekst i første kvartal, samtidig som utlånstapene fortsatt er lave. Resultatet økte med 160 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2020.
- Vi har et mål om å øke utlån med 1 milliard i 2021. Første kvartal viser at vi er i rute til å klare dette i en periode hvor andre banker viser lav eller ingen vekst, sier Robert Berg, administrerende direktør i Instabank. Målet om 1 milliard i økte utlån tilsvarer en vekst på nær 35 prosent innen utgangen av året.
Netto utlån økte med 184 MNOK i første kvartal. Justert for valutaeffekter var utlånsveksten 244 MNOK. Nesten all vekst kommer fra det norske markedet, som nå utgjør 60 prosent av alle utlån. Pantelån, som ble introdusert sommeren 2020, står for hoveddelen av veksten. I første kvartal ble volumet av pantelån mer enn doblet, til 340 MNOK. Det tilsvarer nå 19 prosent av utlånsbalansen i Norge.
- Vi har lykkes med vårt pantelånsprodukt, og Instabank blir en stadig mer diversifisert bank. Vi har fullført vår produktutvikling sammen med Coop Bygg, hvor kundene nå kan velge mellom ulike betalingsmetoder som app, kredittkort eller mobil. Organisasjonen viser stor evne til å tilpasse seg endrede markedsvilkår, og vi vil fortsette å utvikle vår fleksible forretningsmodell, sier Robert Berg.
Sterk resultatvekst
Overskudd før skatt ble 18,7 MNOK, mot 7,1 MNOK i første kvartal 2020. Etter skatt ble resultatet 14,0 MNOK (5,3 MNOK).
- Vi kommer i 2021 til å vise en vekst i resultat som er langt sterkere enn veksten i utlån, med et mål om 13 prosent avkastning på egenkapitalen, sier Robert Berg.
Renteinntektene er stabile, det samme er kostnadsnivået, men tap på utlån er sterkt redusert. Tap utgjør i første kvartal 2,7 prosent av brutto utlån. Den gunstige tapssituasjonen ses i sammenheng med bedre likviditet hos kundene, bedre kvalitet i utlånsporteføljen og økt andel pantelån.
Rentenivået på pantelån er lavere enn på forbrukslån, men dette motvirkes av lavere anskaffelseskostnad, lengre løpetid og lavere tap. Pantelån vil sammen med utlånsvekst generert gjennom partnere som Coop og Skeidar stå for den vesentlige andelen av veksten fremover. Tap på utlån ventes å forbli moderate.
Instabank vil avholde en digital presentasjon av kvartalsrapporten på Teams kl 13 den 6 mai, fasilitert av Sparebank 1 Markets. For påmelding, send en mail til corporateaccess@sb1markets.noog en link til møtet vil bli returnert
Related links
Emner
Kategorier
Instabank ASA er en norsk digital bank, lansert i september 2016, med kontor på Skøyen i Oslo. Banken har som visjon å skape den beste kundeopplevelsen i sitt marked – og har et kompromissløst fokus på tilgjengelighet, enkelthet og innovasjon.
Instabank tilbyr i dag gunstige spareprodukter, forsikringer og usikrede lån til privatpersoner i Norge, Finland og Sverige. I tillegg jobber teamet hele tiden med å utvikle nye produkter og tjenester.
”Vi tenker ikke som en bank, vi tenker som deg.”
For mer informasjon: instabank.no | Facebook | Twitter | Linkedin | Instagram