Gå videre til innhold
CEO Instabank, Robert Berg
CEO Instabank, Robert Berg

Pressemelding -

Første kvartal 2021: Sterk vekst for Instabank

Instabank opplevde sterk utlånsvekst i første kvartal, samtidig som utlånstapene fortsatt er lave. Resultatet økte med 160 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2020.

- Vi har et mål om å øke utlån med 1 milliard i 2021. Første kvartal viser at vi er i rute til å klare dette i en periode hvor andre banker viser lav eller ingen vekst, sier Robert Berg, administrerende direktør i Instabank. Målet om 1 milliard i økte utlån tilsvarer en vekst på nær 35 prosent innen utgangen av året.

Netto utlån økte med 184 MNOK i første kvartal. Justert for valutaeffekter var utlånsveksten 244 MNOK. Nesten all vekst kommer fra det norske markedet, som nå utgjør 60 prosent av alle utlån. Pantelån, som ble introdusert sommeren 2020, står for hoveddelen av veksten. I første kvartal ble volumet av pantelån mer enn doblet, til 340 MNOK. Det tilsvarer nå 19 prosent av utlånsbalansen i Norge.

- Vi har lykkes med vårt pantelånsprodukt, og Instabank blir en stadig mer diversifisert bank. Vi har fullført vår produktutvikling sammen med Coop Bygg, hvor kundene nå kan velge mellom ulike betalingsmetoder som app, kredittkort eller mobil. Organisasjonen viser stor evne til å tilpasse seg endrede markedsvilkår, og vi vil fortsette å utvikle vår fleksible forretningsmodell, sier Robert Berg.

Sterk resultatvekst

Overskudd før skatt ble 18,7 MNOK, mot 7,1 MNOK i første kvartal 2020. Etter skatt ble resultatet 14,0 MNOK (5,3 MNOK).

- Vi kommer i 2021 til å vise en vekst i resultat som er langt sterkere enn veksten i utlån, med et mål om 13 prosent avkastning på egenkapitalen, sier Robert Berg.

    Renteinntektene er stabile, det samme er kostnadsnivået, men tap på utlån er sterkt redusert. Tap utgjør i første kvartal 2,7 prosent av brutto utlån. Den gunstige tapssituasjonen ses i sammenheng med bedre likviditet hos kundene, bedre kvalitet i utlånsporteføljen og økt andel pantelån.

    Rentenivået på pantelån er lavere enn på forbrukslån, men dette motvirkes av lavere anskaffelseskostnad, lengre løpetid og lavere tap. Pantelån vil sammen med utlånsvekst generert gjennom partnere som Coop og Skeidar stå for den vesentlige andelen av veksten fremover. Tap på utlån ventes å forbli moderate.

    Instabank vil avholde en digital presentasjon av kvartalsrapporten på Teams kl 13 den 6 mai, fasilitert av Sparebank 1 Markets. For påmelding, send en mail til corporateaccess@sb1markets.noog en link til møtet vil bli returnert

    Related links

    Emner

    Kategorier


    Instabank ASA er en norsk digital bank, lansert i september 2016, med kontor på Skøyen i Oslo. Banken har som visjon å skape den beste kundeopplevelsen i sitt marked – og har et kompromissløst fokus på tilgjengelighet, enkelthet og innovasjon.

    Instabank tilbyr i dag gunstige spareprodukter, forsikringer og usikrede lån til privatpersoner i Norge, Finland og Sverige. I tillegg jobber teamet hele tiden med å utvikle nye produkter og tjenester.

    ”Vi tenker ikke som en bank, vi tenker som deg.”

    For mer informasjon: instabank.noFacebookTwitterLinkedinInstagram

    Kontakter

    Robert Berg

    Robert Berg

    Pressekontakt Banksjef (CEO) +47 97485610

    Relatert innhold

    CEO Instabank, Robert Berg

    Instabank etter godt fjerde kvartal: Venter sterk vekst i 2021

    Instabank har i 2020 levert kraftig økning i resultat kvartal for kvartal, og venter at den sterke veksten vil fortsette gjennom 2021. Banken ser store effekter av ny strategi.
    Instabank fikk et overskudd før skatt på 19,1 MNOK i fjerde kvartal, mot 17,6 MNOK i tredje kvartal. Veksten gjennom året har vært sterk, første kvartal i 2020 ga et resultat på 7,1 MNOK.
    Banken opplever fortsatt ing

    Instabank Q3: Sterk vekst i utlån og økt resultat

    Instabank Q3: Sterk vekst i utlån og økt resultat

    Sterk vekst i utlån og økt resultat
    3. kvartal for Instabank var preget av sterk utlånsvekst, synkende utlånstap og billigere innlån. Til sammen ga dette en solid økning i netto resultat fra andre kvartal.
    Vi ser stadig sterkere effekter av vår nye strategi mot en mer diversifisert og balansert utlånsportefølje. Det medfører også en bedre utnyttelse av egenkapitalen, slik at vi kan fortsett

    Instabank ble i dag tatt opp til handel på Merkur Market

    Instabank ble i dag tatt opp til handel på Merkur Market

    Instabank ble i dag tatt opp til handel på Merkur Market på Oslo Børs.
    – Gjennom noteringen på Børsen ligger alt nå til rette for at nye og eksisterende aksjonærer kan være med og realisere våre vekstplaner. Vi er nå på en anerkjent markedsplass, og vi får løftet kjennskapet og profilen til banken blant investorer, forretningspartnere, leverandører og kunder, sier Robert Berg, adm. direktør i I

    CEO Instabank, Robert Berg

    Rekordresultat for Instabank

    Sterk utlånsvekst og lave tap bidro til rekordoverskudd for Instabank på 26,0 MNOK før skatt i andre kvartal. Sammenlignet med samme kvartal i fjor er resultatet nær doblet.
    Instabank har økt utlånsporteføljen med hele 19 prosent bare i årets seks første måneder. Størstedelen av veksten kom innenfor pantelån, et produkt som ble lansert for mindre enn et år siden. Pantelånsporteføljen nærmer seg

    CEO Instabank, Robert Berg

    Instabank dobler overskuddet i 2021

    Lave utlånstap og sterk vekst gir rekordresultat for Instabank i tredje kvartal. Hittil i 2021 er overskuddet mer enn doblet sammenlignet med fjoråret.
    Instabank oppnådde et resultat før skatt på 32,5 millioner kroner (24,4 millioner etter skatt) i tredje kvartal. Det er 85 prosent høyere enn samme kvartal året før. Fremgangen skyldes i første rekke god utlånsvekst, som gir stordriftsfordeler,

    Les våre nyheter og pressemeldinger

    Instabank ASA er en norsk digital bank, lansert i september 2016, med kontor på Skøyen i Oslo. Banken har som visjon å skape den beste kundeopplevelsen i markedet ved å forenkle bruken av banktjenester.

    Instabank

    Drammensveien 175
    0277 Oslo
    Norge